Uwierzył, że rozmawia z pracownikiem banku. Stracił sporą sumę pieniędzy
Początek zazwyczaj jest taki sam. Oszust dzwoni do konkretnej osoby i podaje się za konsultanta bankowego. Numer telefonu, z którego dzwoni fałszywy pracownik banku jest oficjalnym numerem banku, który można potwierdzić na stronie internetowej. Dzwoniący informuje o niepokojących transakcjach na koncie ofiary. Aby zapobiec i unieważnić te przelewy "konsultant" poleca zainstalowanie aplikacji (dostępnej w sklepie z aplikacjami), która umożliwia mu wykonywanie zdalnych działań na smartfonie lub komputerze rozmówcy. W ten sposób oszust uzyskuje dostęp do urządzenia ofiary i tym samym konta.
W podobny sposób oszukany został 47-letni mieszkaniec powiatu trzebnickiego, do którego zadzwonił mężczyzna, padający się za pracownika banku. Twierdził, że na jego koncie pojawiła się informacja o próbie wyłudzenia kredytu, w związku z czym została już powiadomiona Policja oraz właściwy bank. Następnie z mężczyzną skontaktował się konsultant z działu technicznego, który polecił pobranie wskazanej przez niego aplikacji. Mężczyzna sprawiał wrażenie osoby profesjonalnej, chcącej uchronić swojego klienta przed utratą środków. Zaniepokojony całą sytuacją i niczego nieświadomy mieszkaniec naszego powiatu, wykonywał wszystkie polecenia oszusta. 47-latek rozmawiał z kilkoma osobami, kontakt był bardzo sprawny. W pewnym momencie na telefonie wyświetliła się aplikacja banku, w którym pokrzywdzony posiadał konto. Następnie pseudo bankowiec poprosił mężczyznę, aby zalogował się, a następnie wpisał podany przez niego kod w celu zablokowania kredytu. Tym sposobem z konta mężczyzny zniknęło blisko 10 tysięcy złotych.
Funkcjonariusze przyjęli od pokrzywdzonego zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa oszustwa na jego szkodę. Policjanci będą teraz prowadzili czynności mające na celu wyjaśnienie sprawy oraz ustalenie i zatrzymanie sprawcy.
Trzebniccy policjanci przypominają i ostrzegają: pracownicy banku nigdy nie proszą o podanie loginu i hasła do konta, a tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS; nie polecają też instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta.
WAŻNE - tożsamość konsultanta zawsze można potwierdzić dzwoniąc na infolinię. O wszelkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast poinformować policję dzwoniąc na numer alarmowy 112.
st. asp. Daria Szydłowska
KPP w Trzebnicy