Oszustwa bankowe przez telefon. Uważaj na prośby o kody
W przypadku oszustw wiek nie ma znaczenia
Pośpiech, roztargnienie i szybkie decyzje sprawiają, że niektórzy nie weryfikują otrzymywanych informacji. Coraz częściej ofiarami „cyberoszustów” padają młodzi użytkownicy komunikatorów i osoby korzystające z bankowości elektronicznej. Straty mogą sięgać nawet kilkuset tysięcy złotych.
Analiza zgłoszeń pokazuje, że scenariusz działania przestępców jest zwykle podobny. Jeśli rozmowa telefoniczna dotyczy twoich pieniędzy zgromadzonych na rachunku bankowym, zatrzymaj się i sprawdź to jeszcze raz. Poproś o imię i nazwisko konsultanta, zakończ rozmowę i samodzielnie skontaktuj się z bankiem dzwoniąc na oficjalny numer.
Przypominamy, że żadne akcje prowadzone przez Policję, CBŚP czy prokuraturę nie odbywają się z udziałem osób postronnych, a prośby o wypłatę lub przekazanie pieniędzy jako elementu „akcji” to legenda stosowana przez oszustów.
Co robić by nie paść ofiarą oszusta
- Zawsze weryfikuj rozmówcę: poproś o dane, zakończ rozmowę i zadzwoń na oficjalny numer banku.
- Nigdy nie podawaj loginów ani haseł, nie przesyłaj kodów autoryzacyjnych ani danych z aplikacji bankowej.
- Nie wykonuj przelewów ani nie wypłacaj gotówki na prośbę niezweryfikowanej osoby.
- Zachowaj ostrożność wobec wiadomości i linków w komunikatorach oraz e‑mailach, nie instaluj aplikacji polecanych przez nieznane osoby.
Jeżeli w rozmowie telefonicznej poruszany jest temat twoich pieniędzy lub prośba o przekazanie kodów pamiętaj, aby przerwać rozmowę i skontaktować się bezpośrednio z bankiem - Policja
Warto zwolnić i poświęcić kilka minut na sprawdzenie informacji. Twoje oszczędności na rachunku bankowym są bezpieczne o ile nie ujawnisz osobom trzecim danych logowania ani kodów autoryzacyjnych. Ostrożność i przezorność to najlepsza ochrona przed oszustwem.
źródło informacji: Daria Szydłowska / policja.pl









